شما اینجا هستید مجلهدانستنی ها شیرین کننده رژیمی جایگزین شکر؛ مخصوص افراد دارای دیابت و بیماری‌های خاص

شیرین کننده رژیمی جایگزین شکر؛ مخصوص افراد دارای دیابت و بیماری‌های خاص

شنبه 01 تير 98       دانستنی ها
شیرین کننده رژیمی جایگزین شکر؛ مخصوص افراد دارای دیابت و بیماری‌های خاص

شیرین کننده رژیمی به عنوان خلاقیتی در جهت کمک به افراد دارای بیماری خاص، توانسته است جایگاه خود را در صنعت شیرینی پزی و همچنین سفره‌های ایرانی باز نماید. می‌دانیم که یکی از دغدغه‌های بسیار مهم دوست‌داران کیک و شیرینی افزایش وزن و احتمال ابتلا به دیابت است. نگرانی‌هایی از این قبیل باعث شده که بسیاری از افراد در انتخاب انواع شیرین کننده‌ها و میزان مصرف آن دچار سردرگمی و اشتباه شوند.

باید توجه داشت که امروزه بخش عمده‌ای از رژیم غذایی مناسب، به نحوهٔ به استفاده از مواد قندی و جایگزین‌های آن بستگی دارد. همراه قنادی اینترنتی ناتلی باشید تا در ادامه مطلب شما را با این نوع شیرین کننده‌ها و نحوهٔ مصرف این نوع محصولات آشنا کنیم تا با خیالی آسوده، بهترین شیرینی‌های خانگی را خودتان بپزید.

شیرین کننده رژیمی چیست؟

شیرین کننده‌های رژیمی یکی از انواع افزودنی‌های غذایی هستند که شیرینی آن‌ها چندین برابر شکر بوده ولی انرژی آن‌ها کمتر از شکر است. درواقع به این دلیل که این ترکیبات چندین برابر شیرین‌تر و طعم دارتر از شکر معمولی (ساکارز) هستند به هنگام استفاده، مقدار کمتری از آن مورد نیاز است؛ بنابراین انرژی کمتری نیز در مواد خوراکی، که این نوع از شیرین‌کننده‌ها در آن‌ها به کار رفته است، وجود خواهد داشت.

تولید و استفاده از شیرین‌کننده‌های رژیمی در صنعت شیرینی‌پزی از آن جایی رواج پیدا کرد که متخصصین تغذیه‌ای، مصرف شکر معمولی را عاملی اساسی در افزایش وزن دانستند؛ بنابراین به شیرین‌کننده‌های رژیمی جایگزین شکر روی آوردند. زیرا این مواد انرژی زیادی تولید نمی‌کنند و حتی برخی از آن‌ها بدون آنکه وارد روند سوخت و ساز بدن شوند، دفع می‌شوند.

چرا باید از شیرین کننده‌های رژیمی استفاده کنیم؟

  • کالری ایجاد نمی‌کنند
  • بر روی مقدار قند خون تاثیر نمی‌گذارند
  • عاملی برای پوسیدگی دندان‌ها نمی‌شوند
  • مقدار واقعی مصرف قندی افراد، مناسب می‌شود
  • هیچ یک از شیرین کننده های رژیمی سرطان‌زا نمی‌باشند
  • مصرف انواع شیرین کننده‌ها به جز ساخارین در هنگام بارداری مجاز است
  • باعث بیش فعالی در کودکان، دیابت نوع ۲ یا سایر بیماری‌های مزمن نمی‌شوند
  • تحقیقات بر روی شیرین کننده های فاقد کالری به‌وسیله کمیسیون اروپایی و آژانس استانداردهای غذایی فرانسه سلامت و مفید بودن آن‌ها را در رژیم غذایی تائید می‌کند.

رژیم غذایی سالم با شیرین کننده رژیمی

کارشناسان تغذیه بر این باورند که غذاهای شیرین می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند؛ به شرطی که کالری دریافتی از آن‌ها متعادل بوده و همچنین اطمینان داشته باشیم، شیرینی که مصرف می‌کنیم جای مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی را نمی‌گیرد.

مشاهده محصولات شیرینی رژیمی ناتلی

لاغری با شیرین کننده رژیمی

رابطهٔ پنهانی بین چاقی و ممنوعیت مصرف غذاهای شیرین وجود دارد. به این صورت با ممنوع کردن شیرینی‌ها، جذابیت آن‌ها برای فردی که می‌خواهد رژیم غذایی سالم داشته باشد و همچنین فردی که می‌خواهد لاغر شود، افزایش می‌یابد؛ درنتیجه فرد بعد از مدتی که از مصرف شیرینی خودداری می‌کند، ناگهان به افراط در مصرف آن‌ها روی آورده و بعد احساس گناه او را در برمی‌گیرد و درنتیجه دوباره آن‌ها را تحریم می‌کند. 

درنهایت فرد اسیر چرخهٔ معیوب ممنوعیت و افراط در مصرف شیرینی‌جات می‌شود که بی‌شک منجر به شکست در اهداف رژیم غذایی می‌گردد. به دلیل انرژی کمتری که در شیرین کننده رژیمی وجود دارد، این محصول می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای مدیریت مؤثر وزن به کار رود.

شیرین کننده رژیمی برای افراد مبتلا به دیابت

طبق آخرین توصیه‌های پزشکی اگر افراد مبتلا به دیابت، مواد قندی را حساب‌شده مصرف کنند، این نوع مواد قندی تأثیری منفی بر روی کنترل دیابت آن‌ها نخواهد داشت. بنابراین شیرین کننده رژیمی می‌توانند جایگزینی مناسب در افراد دیابتی باشند که مصرف شیرینی‌جات در آن‌ها بالاست.

انواع شیرین کننده رژیمی 

شیرین کننده رژیمی را می‌توان دسته‌بندی کرد:

1.از نظر کالری  

کالری زا: شامل "فروکتوز"، "سوربیتول" و "مانیتول" می‌باشند که حاوی کالری بوده و بر این اساس مصرف آن‌ها باید حساب‌شده باشد تا منجر به‌اضافه وزن نگردد. همچنین مصرف زیاد سوربیتول و مانیتول به علت عدم جذب کامل در روده‌ها موجب اسهال می‌گردد.

نکته: بنابراین قبل از مصرف فرآورده‌های غذایی رژیمی به برچسب روی آن‌ها که بیانگر ترکیباتشان است دقت کنید. به‌طورکلی مصرف این نوع شیرین‌کننده‌ها در افراد دیابتی چاق که دارای چربی خون بالایی نیز هستند، توصیه نمی‌شود.

غیر کالری زا: مانند" ساخارین" و "آسپارتام" دارای هیچ کالری نبوده و باعث اضافه وزن نیز نمی‌شوند و قدرت شیرین کنندگی آن‌ها بسیار بیشتر از شکر معمولی است (حدود 200 برابر). بعضی از این شیرین کننده‌ها مثل آسپارتام در اثر حرارت زیاد، اثر شیرین کنندگی خود را از دست می‌دهند و این یعنی نمی‌توان از آن‌ها در کیک پزی استفاده کرد.

2.از نظر تغذیه‌ای 

مغذی و غیرمغذی:  تفاوت مغذی‌ها با غیرمغذی‌ها در این است که شیرین کننده‌های مغذی، در بدن تولید انرژی می‌نمایند درحالی‌که غیرمغذی‌ها تولید انرژی نمی‌کنند و یا با توجه به اینکه شیرینی آن‌ها در برخی موارد بیش از صد برابر ساکاروزات در غلظت‌هایی که استفاده می‌شود است، تولید انرژی بسیار کمی می‌نماید.

3.از نظر منشأ

شیرین کننده طبیعی: این نوع شیرین کننده ها جز گروه کربوهیدرات‌ها می‌باشند و از کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل‌شده‌اند. شیرین‌کننده‌های طبیعی مایع نظیر آماساک، مالت جو، شربت برنج قهوه‌ای، عسل و شیره افرا را می‌توان در دمای اتاق نگهداری کرد ولی زمانی که بسته‌بندی اولیه آن‌ها باز شود باید در یخچال نگهداری شوند. 

شیرین کننده‌های پودری باید در دمای اتاق و در جای خشک و شربت غلیظ میوه باید در فریزر نگهداری شود. شیرین کننده‌های طبیعی برای شیرین کردن شربت‌های سرد و گرم و نیز به عنوان جانشین شیرین کننده‌های تصفیه شده در پخت‌وپز و نانوایی استفاده می‌شوند و می‌توانند به نسبت ۱: ۱ جایگزین شکر سفید شوند. 

وقتی شیرین ‌کننده مایعی را به‌جای شکر سفید استفاده کنیم، باید میزان مواد مایع دستور را تا یک چهارم کاهش دهیم. اگر در دستور تهیه، مایعی نبود باید از ۳ تا ۵ قاشق آرد برای هر سه چهارم فنجان شیرین کننده مایع اضافه‌شده استفاده کنیم.

شیرین کننده‌های مصنوعی: شیرین ‌کننده‌های مصنوعی که شیرین کننده‌های بدون کالری و غیرمغذی نیز نامیده می‌شوند، مواد شیرینی هستند که به دلیل نداشتن کالری در صنایع غذایی استفاده می‌شوند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: آسه سولفام د، آسپارتام، ساخارین.

سوکرالوز ساخارین، آسپارتام، سوکرالوز وآسه سولفام طول عمر بالایی دارند و باید در بسته‌بندی اصلی و در جای خشک و هوای اتاق نگهداری شوند. شیرین کننده‌های مصنوعی به‌جای شکر برای شیرین کردن نوشیدنی‌های سرد و گرم استفاده می‌شوند ولی به دلیل آن‌که شیرینی آن‌ها از شکر بالاتر است، باید به میزان کمی جایگزین این ماده شوند و در صورت اضافه کردن موادی نظیر ساخارین، سوکرالوز وآسه سولفام د باید کمی در دستور ماده غذایی تغییر ایجاد کرد.

خلاصه مطلب

شیرین کننده‌ها از افزودنی‌های پرکاربرد در صنایع غذایی هستند که امروزه بسته به نیاز از انواع مختلف آن‌ها در تولید مواد غذایی استفاده می‌شود. این واقعیت که شکر به عنوان یک تشدیدکننده طعم، علاوه بر بهبود رنگ با کم کردن فعالیت آبی به عنوان یک نگه‌دارنده در صنایع غذایی نیز عمل می‌کند سبب شده تا در جایگزین کردن آن با سایر شیرین‌کننده‌ها دقت بیشتری به عمل آید.

پیشنهاد قنادی اینترنتی ناتلی برای شما این است که به‌جای شکر از مقدار مناسب شیرین ‌کننده‌های رژیمی و مخصوصاً شیرین‌ کننده‌های طبیعی که سالم‌ترین منابع قندی هستند استفاده نمایید. می‌توانید از شیرین‌ کننده‌ها اغلب به صورت مخلوط استفاده نمایید تا طعم و مزه دلخواه از آن‌ها به دست آید. با این محصول، نیاز بیماران به غذاهای رژیمی و بدون قند با طعم و مزه مناسب به‌خوبی برطرف می‌گردد.

 

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
دیدگاه خود را به عنوان نظر اول ثبت کنید.
به مطلب «شیرین کننده رژیمی جایگزین شکر؛ مخصوص افراد دارای دیابت و بیماری‌های خاص» امتیاز دهید:
 
نقد و بررسی خود را راجع به این مطلب با دیگران به اشتراک بگذارید.
برای ثبت نظر، نیاز است ابتدا به مطلب امتیاز دهید

logo-samandehi