چگونه مغز خود را فعال کنیم؟ | قنادی ناتلی
شما اینجا هستید مجلهدانستنی ها چگونه مغز خود را فعال کنیم؟

چگونه مغز خود را فعال کنیم؟

دوشنبه 07 دى 94       دانستنی ها
چگونه مغز خود را فعال کنیم؟

 مغزتان را به باشگاه ببرید

 
من می‌دانم وقتی پاهایم کمی می‌لرزند (موقع اسکات و لانگ) باید چکار کنم، اما وقتی منطقه مشکل کمی بالاتر است – مثلا روی شانه‌هایم یا کمی بالاتر – چطور؟
من دارم در مورد مغزم صحبت می‎کنم، که در چند ماه گذشته به طرز محسوسی سست و بی‌اراده شده است. ناگهان چند دقیقه زمان می‌برد تا متوجه شوم چگونه باید برنج یک دقیقه‌ای را طبخ کنم. بیان کردن نام افراد مشهور از نوک زبانم نیز مدت زمان بیشتری می‌برد.
سوالی که معمولا از شوهرم می‌پرسم "می‌دانی دارم راجع به کی صحبت می‌کنم. آن بازیگر در آن فیلم...آن مرد؟"
چیزی که می‌دانستم این بود: زمان برای افزایش کارایی مغز بود. بنابراین زمانی که یک ایمیل بدست من رسید و در آن به من اطلاع‌رسانی شد که انتخاب شدم تا به میلیون‌ها زن و مردی بپیوندم که با پرداخت پول، امتیاز تبدیل شدن به یکی اعضای "باشگاه مغز" را بدست می‌آورند، جایی که می‌توانستم آنلاین در آن بازی‌های تعاملی انجام دهم که به طور علمی برای تیز کردن و ورزیده کردن مغز طراحی شده بودند.
 معلوم است اکثر کسانی که در این نوع باشگاه ها عضو هستند، به دنبال این هستند که در امتحانات موفق شوند، در رویدادهای شبکه‌ها باهوش‌تر و هوشیارتر باشند و یا در کارشان ترقی کنند.
در واقع ، 75 درصد از 40 میلیون عضو سایت Lumosity زیر 40 سال دارند، و روزانه حدود 15 تا 20 دقیقه با شور و شوق تمرینات مغزی انجام می‌دهند. امروز داشتن یک مغز درخشان، ارزش این را دارد که مورد آموزش قرار گیرد. آن هم تنها با 15 دلار برای یک دوره یک ماهه. هفته‌ای 1 مسابقه سرعت، که در آن به شما اشکالی را که بر شکل قبلیشان منطبقند نشان می‌دهند.
به نظر ساده می‌رسد. اما من هر بار اشتباه کلیک کردم. ذهن من مثل مرغی بود که برای شام نیاز به یخ‌زدایی داشت. خب، این بدان معناست که من باز هم دکمه اشتباه را فشردم. آن قدر آشفته شدم که فراموش کردم شکل بعدی را قبل از این که ناپدید شود به خاطر بسپارم. من وحشت زده شدم. در پایان هر جلسه که حدود 5 بازی بود، من با یک شکست از عملکرد مغزم روبرو شدم. امتیاز میزان توجه و دقت من -177- بسیار ملال انگیز بود. در مقایسه با دیگر کاربران هم سن وسال من ، امتیازم در صدک چهارم قرار داشت.
خدای من! اما من احمق نیستم. مغز من دچار اشتباه شده بود و تصمیم گرفتم از کارشناسان سوال کنم.
من یاد گرفتم که دو نوع هوش وجود دارد. متبلور و سیال. هوش متبلور دانشی‌ست که شما از مدرسه و تجربه‌های زندگیتان فرا گرفته‌اید. این هوش با افزایش سن بهتر می‌شود. هوش سیال هوشی‌ست که شما با آن، مشکلاتتان را در موقعیت‌های جدید حل می‌کنید. این هوش بستگی به میزان توانایی شما برای تمرکز، حافظه و تفکر خلاق و منطقی دارد.این چیزی‌ست که تست های آی‌کیو آن را ارزیابی می‌کنند.

 پس به چه معنی‌ست که یک شخص در تست‌های مغز عملکرد ضعیف دارد؟

من این را از سوزان جگی ، دکتر و استادیار روانشناسی دانشگاه مریلند پرسیدم. او پاسخ داد: " این تست‌ها لزوما منعکس کننده میزان هوش مردم نیستند. کسی که عملکرد بهتری دارد، می‌داند که چطور بهتر بازی کند.
"آه! در واقع من کشف کردم اغلب تست‌های ورزشگاه های مغز به شما وعده افزایش هوش سیالتان را نمی‌دهند. در عوض آنها شما را برای افزایش جنبه‌های خاصی از آن کمک می‌کنند. و این ناشی از تازگی مقوله آموزش مغز است.
کارشناسان به تازگی متوجه شده‌اند که در مغز بزرگسالان سلول‌های جدید رشد می‌کند. به عنوان مثال، ترس از آلزایمر به تلاش برای دست‌یابی به تکنیک‌های افزایش کارایی مغز دامن زده است. پلاک‌ها و در هم پیچیدگی‌ها، نشانه‌های آلزایمر ممکن است در سی سالگی خود را نمایش دهند. این را گری اسمال، استاد روانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس و شریک در تالیف و نگارش برنامه پیشگیری از آلزایمر می‌گوید.
شما نیاز دارید که ساقه مغزتان را رشد دهید، پیش از آنکه یک دهه بعد تبدیل به مشکل شود.
هیچ آموزش و تمرین شگفت آوری برای مغز نیست که تبدیل به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده باشد. یک انگیزه تازه! من دوباره پشت کامپیوتر پریدم و سخت شروع به عضله‌سازی ذهنی کردم. هفته دوم و سوم نمره‌ام بهبود یافت. آن هم به علت چند ترفند ساده. در بازی چهره‌های آشنا – که در آن مشتری‌ها غذا سفارش می‌دهند و بازیکنان برای کسب امتیاز ، باید نام آنها و دستورشان را به خاطر بسپارند – من به دنبال ویژگی‌های اختصاصی گشتم.
برای مثال مدل موی لیندا شبیه حرف ال بود. در بازی حباب کلمات، که چندین حرف بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شدند و هدف در آن، نوشتن کلمات با حروف ظاهر شده روی صفحه تا جای ممکن بود. من بجای تایپ کردن کلمات بصورت تصادفی، از یک سیستم استفاده کردم.
من هر داده را با هر گونه تنوعی که ممکن بود دنبال کردم: مراقبت، مراقبت کردن، مراقب، مراقبت‌ها. خیلی هوشمندانه است. نه؟
امتیاز من به صورت دیوانه‌واری افزایش یافت. مدعیان و طرفداران این روش می‌گویند: آموزش مغز می‌تواند به شما کمک کند از طریق تقویت بعضی سیستم‌های عصبی خاص ، بهترین عملکرد خود را در زندگی واقعی داشته باشید.
شیدا ربیع پور، یک دانشجوی کارشناسی ارشد علم اعصاب مشغول به تحصیل در دانشگاه مک گیل در کانادا و نویسنده بعضی بررسی‌های اخیر در رابطه با این موضوع می‌گوید:
مغز دارای یک ظرفیت باور نکردنی برای انطباق دارد.
 وی ادامه می‌دهد: "هر چه بیشتر شما مغزتان را به منظور بهبود مهارت‌هایش تمرین دهید، شبکه‌های اساسی مربوط به این مهارت‌ها قوی‌تر می‌شوند. "به عبارت دیگر، تمرین عالی عمل می‌کند – یا در مورد من ، تمرین کردن تبدیل به عادت می‌شود. پس از این که خودم را مجبور کردم در بازی چهره‌های آشنا بیشتر به توجه و دقت کنم، مغز من در دنیای واقعی وقتی در یک مهمانی بودم به صورت خودکار خود را به حالت "بازی" تغییر داد.
من چهره‌های آنها را مطالعه می‌کردم، به نام‌هایشان واقعا گوش می‌دادم و به دنبال وابسته‌سازی می‌گشتم. و شما می‌دانید – کار کرد!

اما همه جزو طرفداران آموزش مغز نیستند.

بزرگترین نقد: فقط به خاطر این که یک نفر در بازی کردن دقیق می‌شود، به این معنی نیست که او در حالت عمومی هم دقیق می‌شود. متاسفانه به نظر نمی‌رسد من به طور ناگهانی قابلیت و ظرفیت حل بحران‌های ملی و یا انجام دیگر اقدامات درخشنده را بدست آورده باشم. مهارت‌های مورد نیاز برای کار نیاز به استفاده از یک مجموعه کاملا متفاوت از مدارهای مغز را دارد.
آدریان اوون ، دکتر و استاد دانشگاه وسترن انتاریو می‌گوید: "ورزش مغز کار نمی‌کند." وی ادامه می‌دهد: "هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آموزش مغز باعث می‌شود شما دقیق‌تر شوید. حتی اگر شما در این بازی‌ها بهتر شوید، تحقیقات نشان می‌دهد این مهارت تبدیل به چیز دیگری نمی‌شود."
با این حال، برخی دانشمندان معتقدند که آنها در آستانه ایجاد تمرینات مغزی هستند که می‌تواند درون همه یک اینیشتن ایجاد کند. یک بازی که در آن نیاز به توجه دقیق داشته و با این کار حافظه خود را تقویت کنید – حافظه کوتاه مدت مستلزم از دست ندادن و حفظ کردن اطلاعاتی به اندازه کافی بلند برای حل مشکلات است- این کار می‌تواند شما را به فردی ماهر در حل مشکلات دشوار تبدیل کند.
این را جگی توضیح میدهد.
به عبارت دیگر، شما واقعا باهوش‌تر خواهید شد. همانطور که من یک بازی تقویت کننده مغز به نام قطرات باران را انجام می‌دادم که در آن، مسائل ریاضی بصورت چکیدن آب ظاهر می‌شدند و من باید به سرعت و قبل از فرو رفتنشان به داخل زمین حلشان می‌کردم. قسم می‌خورم که احساس آگاهی و هوش بیشتر می‌کردم. و با اینکه فهمیدم خوب بودن در یک بازی کامپیوتری به صورت خودکار شما را تبدیل به یک انسان باهوش نمی‌کند، اما فکر کردم باز هم بهتر از این است که هیچ بازی ای انجام ندهم.
هفته چهارم خیلی زود من به سطح دقیق‌تری در هر بازی رسیدم. نمره من در یک آزمون سخت به نام ماتریس حافظه که در آن از من خواسته شد که الگوهایی را که بر روی یک شبکه کامپیوتری ظاهر می‌شد به یاد داشته باشم؛ به طرز چشم‌گیری بهبود یافت. وو هوو! آیا ممکن است برای بازی‌های دیگر باز هم برگردم؟ می‌توانید روی آن شرط ببندید.
من چنان لحظات خوبی را سپری کردم که تقریبا اهمیتی نداشت آیا کارایی مغزم افزایش یافته یا نه. اما واقعا مغزم قوی‌تر شد‌: در طول یک دوره یک ماهه، نمره میانگین من 36 درصد افزایش یافت: بخش "تمرکز"، ضعیف‌ترین بخش مغزم در ابتدا، 58 درصد افزایش یافت.
خارج از همه این‌ها، من می‌توانم با خوشحالی بگویم که توانستم به راحتی هنگام صحبت با شوهرم، به نام بردلی کوپر اشاره کنم. همچنین، حالا به هنگام مطالعه توجه بیشتری به آنچه می‌خوانم دارم. این به من کمک کرده که زمان کارآمدتری داشته باشم و درمورد رویدادهای جاری، روان‌تر صحبت کنم.

آیا حالا من دقیق تر شده ام؟

احتمالا نه. اما حالا ظهور بیشتر هوشم به من احساس بهتری درباره خودم می‌دهد. و اگر این نبوغ نیست، نمی‌دانم پس چه چیز دیگری است.
 

7 راز هوشمندانه مغز بهتر

 
فقط بازی و سرگرمی نیست. سعی کنید این نکات را استفاده کنید تا ذهنتان عضله‌سازی کند.

هیدارته باشید

حدود 80 درصد مغز، آب است. دانیل آمین نویسنده کتاب "از مغزتان برای تغییر سنتان استفاده کنید" می‌گوید: شما در طول روز به مقدار کافی HO2 ننوشید، حجم مغزتان کمی کوچک می‌شود و این، تمرکز کردن را برایتان سخت میکند. هدف‌گذاری را برای هشت لیوان در طول روز انجام دهید.

آرام باشید

مطالعات نشان می‌دهند هورمون‌های استرس قشر پیش پیشانی مغز را تغییر می‌دهند که می‌تواند روی حافظه، تمرکز و تصمیم‌گیری تاثیر بگذارد. هر وقت که احساس ناراحتی و فرسودگی کردید، نفس عمیق بکشید و برای چند دقیقه به فکر فرو بروید.

غذای سالم بخورید

زغال اخته، ماهی قزل آلا، گردو و دانه کتان ترکیباتی دارند که باعث تقویت اتصالات عصبی می‌شوند. این را فرناندو گومز پینیلا ، دکتر و استاد زیست شناسی یک پارچه و فیزیولوژی در دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس می‌گوید. رژیم غذاییتان را با مواد غذایی سالم و تازه پر کنید.

بند کفش‌های ورزشیتان را محکم کنید

سی دقیقه ورزش سه روز درهفته ، می‌تواند باعث بهبود حافظه، تصمیم‌گیری و سلامت مغز شود. این گفته آرت کرمر، دکتر و استاد روان‌شناسی در دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین است.

هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید

خوابیدن کمتر از شش ساعت و یا بیشتر از هشت ساعت می‌تواند باعث اختلال در استدلال و استفاده از واژگان شود.

مهارت‌های جدید بیاموزید

یک زبان خارجی و یا یک آلت موسیقی می‌تواند ذهن شما را شکوفا کند.

جی پی اس گوشیتان را خاموش کنید

یک مطالعه در دانشگاه مک گیل در کانادا نشان داده افرادی که به طور منظم در ذهن خود نقشه راه را می‌کشند، هیپوکاموس فعال‌تری دارند. منطقه‌ای که یادگیری در آن اتفاق می افتد.

با دوستان خود بیرون بروید

دوره‌های شام هفتگی داشته باشید. به کلاس ورزش و مهمانی بروید. دانشمندان با مطالعه بر روی افراد 80 ساله دریافتند کسانی که اجتماعی بودند، هفتاد درصد کمتر دچار زوال‌های شناختی که افراد غیر اجتماعی از آنها رنج می‌برند شده‌اند.
چگونه مغز خود را فعال کنیم؟
چگونه مغز خود را فعال کنیم؟

برچسب ها:

مغز تناسب اندام