ما را در اینستاگرام دنبال کنید

شما اینجا هستید مجلهسالم زندگی کنیم دستور تهیه‌ی سه شیرینی که به دندان‌های شما آسیب نمی‌رساند!

دستور تهیه‌ی سه شیرینی که به دندان‌های شما آسیب نمی‌رساند!

شنبه 05 آذر 1       سالم زندگی کنیم
دستور تهیه‌ی سه شیرینی که به دندان‌های شما آسیب نمی‌رساند!

هیچ‌گاه نباید برای دوست داشتن و طلب کردن یک دسر شیرین و خوشمزه احساس گناه کنید. شما می‌توانید از دسرهایی استفاده کنید که در عین حال که یک مزه‌ی به‌یادماندنی را تجربه می‌نمایید، مراجعه به مطب دندان‌پزشک را نیز برای شما به‌دنبال نداشته باشد.

در واقع واژه‌ی دسر با سلامتی یا سلامتی دهان و دندان هیچ‌گاه رابطه‌ی خوبی برقرار نخواهد کرد و معمولا یکی از اشخاصی که شما را از مصرف شیرینی‌ها و دسرها باز می‌دارد دندان‌پزشکتان است، اما گاهی اوقات شما وسوسه‌ی خوردن این شیرینی‌ها را نسبت به توصیه‌ی دکترتان در اولویت قرار می‌دهید، چرا که هیچ‌گاه کسی نمی‌تواند شکلات‌ها و شیرینی‌ها را کاملا کنار بگذارد. اگر این مواد غذایی را به اندازه‌ی کافی در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید و از دسته‌ی درستی از شیرینی‌ها و دسرها استفاده نمایید، می‌توانید در کنار لذت چشیدن طعم این خوراکی‌ها، سلامت دهان و دندان خود را نیز حفظ کنید.

در صورتی که با مشکلات جدی دهان و دندان مواجه هستید و در عین حال نمی‌توانید مصرف شیرینی‌ها و دسرها را کنار بگذارید، یا به دلیل وجود بیماری‌های زمینه‌ای استفاده از این خوراکی‌ها می‌تواند برای شما مشکلات جدی را به‌همراه داشته باشد، جایگزین کردن شیرینی‌هایی که برای دندان بی‌خطر هستند می‌تواند راه حل مناسبی برای رفع این دغدغه‌ی شما باشد. مصرف به‌اندازه‌ی این شیرینی‌ها به‌علت دستور تهیه و مواد اولیه‌ی متفاوتی که دارند، هیچ‌گونه آسیبی به سلامت دهان و دندان شما وارد نمی‌کند. در ادامه‌ی این مطلب به ماهیت این شیرینی‌ها می‌پردازیم و با دستور تهیه‌ی سه نوع شیرینی بی‌ضرر برای دندان‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

 

دستور تهیه‌ی سه شیرینی بی‌ضرر برای دندان‌ها

شکلات آووکادو

1.شکلات آووکادو (Avocado Chocolate Mousse)

آووکادو یک میوه‌ی خوشمزه و کامل است. زمانی که این میوه با شکلات ترکیب می‌شود، یک دسر خامه‌ای خارق‌العاده بدست می‌آید. این دسر یک خوراکی لذت‌بخش است که بعد از کارهای روزانه‌ی شما می‌تواند با میوه‌های مختلفی به‌عنوان طعم‌دهنده مخلوط شود. کسانی که علاقه‌مند به دسرهای تلخ هستند می‌توانند در تهیه‌ی این دسر از شکلات تلخ نیز استفاده نمایند.

مواد مورد نیاز:

1) ۴ عدد آووکادوی رسیده

2) ۱/۴ فنجان شیر نارگیل

3) ۴ قاشق غذاخوری پودر کاکائوی بدون شکر

4) ۳ قاشق غذاخوری عسل

5) شکلات تلخ به‌اندازه‌ی دلخواه

6) ۲ قاشق غذاخوری وانیل

7) ۱/۸ قاشق چای‌خوری نمک

8) خامه‌ی نارگیلی برای سطح رویی

9) نعناع تازه برای تزئین 

10)طعم‌ دهنده‌های مختلف با توجه به سلیقه

 

دستور تهیه‌ی شکلات آووکادو (Avocado Chocolate Mousse)

پوست آووکادوها را جدا نموده و آن‌ها را خرد کنید و تا زمانی که مخلوط صاف شود، آن‌ها را هم بزنید. شیرنارگیل، پودر کاکائو، عسل، شکلات تلخ، وانیل و نمک را به ترتیب اضافه کنید و هم زدن را ادامه دهید. آنقدر به این کار ادامه دهید تا مواد به‌خوبی مخلوط شوند و به حالت خامه‌ای تغییر شکل دهند. می‌توانید مخلوط را مزه کنید و در صورت نیاز مقدار عسل و یا شکلات تلخ را با توجه به سلیقه‌ی شخصی خودتان افزایش دهید و دوباره آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید.

با خامه‌ی نارگیلی سطح آن را بپوشانید و با نعناع تازه دسر را تزئین کنید. می‌توانید از تکه‌های میوه نیز برای تزئین دسرتان استفاده نمایید. اگر به دسرهای سرد علاقه دارید، می‌توانید قبل از مصرف این دسر را به‌مدت ۲۰ الی ۲۴ دقیقه درون یخچال قرار دهید.

شیرینی fudge

 

2.شیرینی Fudge با چهار ماده‌ی اولیه‌ی اصلی (Four Ingredient Fudge)

شیرینی Fudge دسری است که از محبوبیت زیادی در بین خانواده‌ها برخوردار است، اما به‌علت مقدار زیادی شکر و کره که در تهیه‌ی آن به کار می‌رود، می‌تواند یک تهدید جدی برای سلامت دهان و دندان‌های شما باشد. شکر موجود در این شیرینی روی سطح دندان‌های شما باقی می‌ماند و مصرف آن در بلندمدت پوسیدگی و دیگر مشکلات جدی را برای دندان‌های شما به‌همراه خواهد داشت؛ اما این دستور سالم و ساده‌ی آن که اندکی متفاوت است می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیرینی‌هایی باشد که خطری جدی برای دندان‌های شما هستند.

مواد مورد نیاز:

  1. ۲ فنجان نارگیل خرد‌شده‌ی طبیعی
  2. ۱ فنجان کره‌ی بادام زمینی خامه‌ای (ترجیحا از نوعی استفاده کنید که فقط با نمک ترکیب شده باشد.)
  3. ۱/۲ فنجان روغن نارگیل ذوب‌شده
  4. ۳ الی ۵ قاشق غذاخوری شربت افرا (مقدار آن را می‌توانید با توجه به سلیقه‌ی خودتان تغییر دهید.)
  5. ۱ پیمانه نمک دریایی (این گزینه اختیاری است، اما در افزایش کیفیت دسر شما موثر است.)
  6. ۱ قاشق چای‌خوری عصاره‌ی وانیل طبیعی (این گزینه نیز اختیاری است، اما در افزایش کیفیت دسر شما تاثیر دارد.)

دستور تهیه‌ی شیرینی Fudge با چهار ماده‌ی اولیه‌ی اصلی (Four Ingredient Fudge) 

نارگیل‌های خرد شده را طی مدت ۴ دقیقه آنقدر مخلوط کنید تا صاف و خامه‌ای شوند. کره‌ی بادام زمینی و روغن نارگیل را به ظرف اضافه نمایید و هم زدن آن را ادامه دهید. شربت افرا را در حین هم زدن مخلوط به آن اضافه کنید تا مخلوط به طعم شیرین دلخواه شما برسد. اگر می‌خواهید دسر شما بیشتر از آنچه در دستور تهیه ذکر شده است شیرین شود، شربت افرای بیشتری به مخلوط اضافه کنید اما به خاطر داشته باشید که به‌ازای هر ۴ قاشق غذاخوری شربت افرا باید ۱/۲ فنجان روغن نارگیل به مخلوط اضافه نمایید. همچنین در این مرحله می‌بایست وانیل و نمک دریایی را نیز اضافه کنید و مخلوط را آنقدر هم بزنید تا کاملا یک دست شود.

یک ظرف مخصوص پخت کیک را با کاغذ روغنی مهیا نموده و مخلوط اولیه‌ی شیرینی فاج را به‌طور یکنواخت در سطح آن پخش کنید. می‌توانید از تکه‌های میوه‌ی نیز به‌عنوان طعم‌دهنده روی سطح آن استفاده نمایید. ظرف را برای مدت حداقل ۱۵ دقیقه درون فریزر قرار دهید تا مخلوط شکل بگیرد. با استفاده از یک چاقوی داغ می‌توانید آن را برش بزنید و سرو کنید. با استفاده از مواد اولیه‌ی این دستور تهیه حداقل بیست تکه‌ی متوسط از شیرینی فاج در پایان کار در اختیار شما خواهد بود.

توت فرنگی پوشیده از شکلات

3. توت‌فرنگی‌های پوشیده از شکلات (Chocolate Covered Strawberries)

این دستور تهیه برگرفته از ترکیب شیر شکلاتی و میوه‌ی شیرین توت‌فرنگی است. در واقع این دسر خوشمزه که با مواد اولیه‌ی ساده و در دسترس تهیه می‌شود، می‌تواند جایگزین مناسبی برای دسرهای مختلفی باشد که مضرات زیادی برای سلامت دهان و دندان شما دارد.

مواد مورد نیاز:

  1. ۴۵۰ گرم توت‌فرنگی شسته شده
  2. ۱۷۰ گرم شکلات نیمه‌شیرین

دستور تهیه‌ی توت‌فرنگی‌های پوشیده از شکلات (Chocolate Covered Strawberries)

بعد از شست‌وشوی صحیح توت‌فرنگی‌ها آن‌ها را کاملا خشک کنید. باید شکلات را با استفاده از مایکروویو و یا با حرارت غیر مستقیم اجاق‌گاز ذوب کنید. بعد از اینکه در یک ظرف با تحمل گرمای بالا حدود ۶۰ ثانیه به شکلات‌ها حرارت وارد شد، محتویات ظرف را هم بزنید و مجددا برای ۱۰ ثانیه‌ی دیگر به آن حرارت بدهید. می‌توانید از روش دیگری نیز استفاده کنید، به این صورت که یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید. ظرف شکلات‌ها را روی آن قرار دهید و بگذارید بخار آب، شکلات‌های درون ظرف بالایی را ذوب نماید. آنقدر آن را هم بزنید تا یک مخلوط صاف به دست آورید.

در مرحله‌ی آخر توت‌فرنگی‌ها را درون شکلات ذوب شده قرار دهید و آن‌ها را درون یک ظرف بگذارید. ظرف حاوی توت‌فرنگی‌هایی که در شکلات فرو رفته‌اند را درون یخچال بگذارید. بعد از ۲۰ دقیقه دسر شما آماده‌ی سرو است.

راه‌هایی برای لذت بردن از دسرهای سالم

بهترین زمان برای استفاده از یک دسر شکری بلافاصله بعد از یک وعده‌ی غذایی است. در این مواقع دهان شما بزاق بیشتری برای بلعیدن وعده‌ی غذایی که میل می‌کردید، ترشح می‌کند و در نتیجه ذرات شکری که باعث آسیب به دندان‌های شما می‌شوند، کمتر در بین دندان‌هایتان باقی می‌ماند. یکی دیگر از اشتباهات متداولی که اغلب توسط افراد صورت می‌گیرد، مسواک زدن بلافاصله بعد از مصرف دسر است. شاید فکر کنید این کار باعث می‌شود که این ذرات پاک شوند، اما ممکن است واکنش‌هایی که بین شکر و اسیدها انجام می‌شود، باعث بروز مشکلات جدی‌تری شوند. در نتیجه مسواک زدن بلافاصله بعد از مصرف این مواد غذایی هم کار درستی نیست. به‌علاوه، استفاده از آدامس‌هایی که فاقد شکر هستند نیز می‌تواند برای جلوگیری از تجمع ذرات شکر در بین دندان‌های شما موثر باشد.

همیشه راه‌های مختلفی برای لذت بردن از سرو یک دسر فوق‌العاده وجود دارد. دسرهایی که حتی تنها یک یا دو ماده‌ی اولیه‌ی اصلی دارند. هنگامی که بخواهید یک وعده‌ی غذایی بعد از شام داشته باشید و یا حتی یک دسر خوشمزه را برای تمام اعضای خانواده بلافاصله بعد از شام سرو کنید، می‎‌توانید از دسرها و شیرینی‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، استفاده نمایید:

  1. تارت میوه‌ی تازه (Fresh Fruit)
  2. پارفیت ماست (Yogurt Parfait)
  3. شمش‌های شکلات تلخ (Dark Chocolate Bars)
  4. موز پوشیده از شکلات (Chocolate Covered Bananas)
  5. سیب‌دارچین پخته‌ (Baked Cinnamon Apples)

سعی می‌کنیم در مقاله‌های دیگر این وبلاگ دستور تهیه‌ی این دسرهای سالم و خوش‌طعم را نیز برای شما عزیزان قرار دهیم.

به یاد داشته باشید که شیرینی‌ها و مواد غذایی شکردار معمولا بزرگ‌ترین خطر برای سلامت دهان و دندان‌ها به شمار می‌روند. از سوی دیگر در بین این دسته از مواد غذایی انواعی از آن‌ها وجود دارند که رابطه‌ی خوبی با سلامتی دندان‌های ما دارند. دسرهایی که با توجه به مواد اولیه و یا دستور تهیه‌ای که دارند، آسیب کمتری به دندان‌های ما وارد می‌کنند و یا حتی ضرری ندارند. دسرهایی که مواد اولیه‌ی دست نیافتنی و یا دستور تهیه‌ی پیچیده‌ای هم ندارند و جایگزین نمودن آن‌ها با دسرهای انباشته از شکر که سلامت دهان و دندان ما را در معرض خطر قرار می‌دهند، به هیچ عنوان کار سختی نیست. در این مطلب سه دستور تهیه‌ی شیرینی بی‌ضرر برای دندان‌ها ارائه شد و با استفاده از لیستی که معرفی شد نیز می‌توانید چند نمونه‌ی دیگر از این دسرها را تهیه نمایید و بعد از شام و یا به‌عنوان یک میان‌وعده نوش جان کنید.

منابع:

1.https://www.beladentistry.com/three-tooth-healthy-recipes-to-satisfy-your-sweet-tooth/ 

 

این مطالب را از دست ندهید:

نظرات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.
دیدگاه خود را به عنوان نظر اول ثبت کنید.
به مطلب «دستور تهیه‌ی سه شیرینی که به دندان‌های شما آسیب نمی‌رساند!» امتیاز دهید:
 
نقد و بررسی خود را راجع به این مطلب با دیگران به اشتراک بگذارید.
برای ثبت نظر، نیاز است ابتدا به مطلب امتیاز دهید

ناتلی؛ قنادی ای با بیش از 80 سال تجربه در صنعت کیک و شیرینی با 9 شعبه در تهـران است. همچنان در خانه بمانید!
مجوز ها
تماس با شعب
سهروردی شمالیپونکدیباجی جنوبینیاورانسهروردی جنوبیمیدان هرویسعادت آبادبومهنپردیس
پیگیری سفارشات اینترنتی:87109208
تلفن شعب:87108
صدای مشتری:88517068